Ekspres do kawy wyświetla kod błędu? Sprawdź, co oznacza i jak rozwiązać problem.
Automatyczne ekspresy do kawy zyskują na popularności w gospodarstwach domowych. Pozwalają one na delektowanie się wyśmienitą kawą o intensywnym aromacie, która stymuluje zarówno ciało, jak i umysł. Producenci wymyślają stale nowe ulepszenia ekspresów do kawy, które mają usprawnić przygotowanie szerokiej gamy kaw i napojów kawowych. Jak w przypadku każdego urządzenia, również ekspresy nie są wolne od wad i problemów. Dobra informacja jest taka, że nie każdy komunikat błędu będzie wiązał się z koniecznością wizyty w serwisie. Sprawdź przygotowaną przez nas listę, która zawiera kody błędów poszczególnych marek ekspresów do kawy i dowiedz się jak poradzić sobie z nimi w prosty i szybki sposób.Najczęstsze problemy:
Ekspres nie spienia mleka
Problemem zapewne jest zatkana rurka, która nie pobiera i nie spienia mleka. Gruntowne jej czyszczenie powinno pomóc. Być może zapchaniu uległa również dysza spieniania. Tę należy ze względów higienicznych czyścić po każdym użyciu.
Czytaj więcej: Dlaczego ekspres do kawy nie spienia mleka?
Dziwny posmak kawy
Najczęstsza przyczyna to nieodpowiednie ustawienie stopnia zmielenia ziaren w młynku. W momencie, gdy ziarna kawy są zmielone zbyt drobno, uzyskany napar posiada kwaśny, bądź gorzki posmak. Aby rozwiązać ten problem, należy przekręcić pokrętło przy młynku w prawo, aby otrzymać kawę utworzoną z ziaren grubiej zmielonych. Należy tę czynność wykonywać tylko podczas pracy młynka.
Kawa nie jest gorąca
Przyczyną może być awaria grzałki przepływowej, często spowodowana osadzającym się na grzałce kamieniem. Powoduje on, że przewodzenie ciepła jest znacznie osłabione. Z czasem może ona ulec całkowitej awarii i będzie ją trzeba wymienić na nową. Dużo rzadziej powodem niedostatecznej temperatury kawy jest usterka bojlera w ekspresie. Trzeba sprawdzić, czy przewodzi on prąd. Problemem tutaj mogą być też elementy, np. rurki, które prawidłowo nie przewodzą.
Woda pod ekspresem
Najczęstsza przyczyna jest banalna - przepełniony zbiornik na skropliny. Powinien być regularnie, najlepiej codziennie opróżniany (zaniedbania w tym zakresie są również przyczyną powstawania pleśni w ekspresie). Źródłem zbierającej się wody może być także zakamieniony zawór ciśnieniowy, czyli element ekspresu odpowiadający za prawidłową regulację przepływu wody w urządzeniu. Odkładający się kamień blokuje swobodny przepływ wody, która zaczyna wyciekać pod urządzeniem. Rozwiązaniem tego problemu jest regularne odkamienianie ekspresu. Większość urządzeń samo sygnalizuje kiedy należy tę czynność wykonać. Kolejną przyczyną zbierania się wody pod ekspresem może być uszkodzone gniazdo w pojemniku na wodę. Uważnie sprawdź uszczelki przy gnieździe pojemnika. W końcu przyczyną zbierającej się wody pod ekspresem może być nieszczelny układ urządzenia, który podlega naturalnemu zużyciu. Wszelkie uszczelki, wężyki oraz przewody ulegają zużyciu, przez co przestają być szczelne.
Zapychający się młynek
Przyczyną zapychającego się młynka mogą być niskiej jakości ziarna kawy, które po procesie zmielenia tworzą osad rozpylający się w całym urządzeniu. W sklepach można znaleźć aromatyzowane kawy ziarniste, które kuszą smakami. Takie kawy zawierają dużo substancji oleistych, przez co pod żadnym pozorem nie nadają się do ekspresów automatycznych. Aromatyzowane kawy są zbyt tłuste, przez co mogą uszkodzić i zapchać ekspres.
Zapach pleśni
Jednostka zaparzająca to serce ekspresu, która ma stały kontakt ze zmielonymi ziarnami. Właśnie dlatego z czasem ulega zabrudzeniu i wymaga przeczyszczenia, a także nasmarowania elementów ruchomych. Jeżeli się tego nie robi, nagromadzony brud zaczyna się nawarstwiać i ostatecznie gnije, co powoduje postawanie pleśni. Pamiętaj by regularnie demontować blok zaparzający, wypłukać go w letniej wodzie, osuszyć, w razie potrzeby przesmarować ruchome elementy. Dostęp do zaparzacza jest bardzo prosty – w większości ekspresów wystarczy odchylić specjalną klapkę z boku obudowy i wyjąć część. Przy okazji można również sprawdzić stan kół zębatych oraz mikroprzełączników.
DeLonghi kody błędów
Modele z wyświetlaczami LCD:
ODKAMIENIANIE – konieczne jest wykonanie programu czyszczenia urządzenia za pomocą odkamieniacza. Jest to niezbędne, aby utrzymać odpowiednią wydajność ekspresu.
ZAMOCUJ DYSZĘ WODY – komunikat pojawia się podczas czyszczenia urządzenia. Należy użyć dyszy wody do odprowadzenia brudnej wody z wnętrza ekspresu.
ALARM OGÓLNY – zwykle oznacza, że wnętrze ekspresu jest brudne. Należy usunąć wszelkie zanieczyszczenia z zaparzacza, a także opróżnić i umyć pojemnik na fusy i tackę ociekową.
ZAMOCUJ AUTOMAT ZAPARZAJĄCY – pojawia się gdy zaparzacz został wyciągnięty w celu czyszczenia lub gdy nie został prawidłowo zamontowany z powrotem. Należy upewnić się, że zaparzacz jest odpowiednio zamocowany.
WYMIEŃ FILTR – filtr wody najprawdopodobniej jest zużyty i wymaga wymiany.
WŁÓŻ ZBIORNIK – pojawia się gdy pojemnik na wodę jest wyjęty z ekspresu. Jeśli po zamocowaniu zbiornika komunikat nadal się wyświetla, możliwe, że uszkodzeniu uległ mikroprzełącznik.
POKRĘTŁO NA CLEAN – należy przekręcić pokrętło w pojemniku na mleko w pozycję „clean”, aby je wyczyścić.
Modele bez wyświetlacza LCD:
Migająca ikona pojemnika na fusy – wyjmij i dokładnie opróżnij pojemnik na fusy i tackę ociekową.
Migająca ikona pojemnika na wodę – pusty lub niewłaściwie zamontowany zbiornik na wodę. Uzupełnij wodę i wsuń pojemnik do samego końca, aż kliknie.
Świecąca ikona pojemnika na wodę - suń kamień ze zbiornika. Jeśli to nie pomoże, możliwe, że doszło do wycieku.
Świecąca ikona pojemnika na fusy - sprawdź poprawność montażu pojemnika. Czasami ten błąd oznacza problem z młynkiem – jest pusty lub zablokowany.
Migająca ikona pojemnika na fusy i alarm jednocześnie - kawa jest zbyt drobno mielona, przez co woda nie może właściwie przepływać. Zwiększ grubość mielenia i spróbuj wykonać tyle kaw, by praca ekspresu wróciła do normy.
Migająca ikona pojemnika na fusy i świecący alarm - wybrano funkcję wykonania napoju z kawy mielonej bez wsypania jej do lejka.
Świecąca ikona pojemnika na fusy i migający alarm – zasobnik na kawę jest pusty lub młynek jest zatkany/zanieczyszczony.
Przeprowadź odkamienianie - konieczne jest wykonanie programu czyszczenia urządzenia za pomocą odkamieniacza. Jest to niezbędne, aby utrzymać odpowiednią wydajność ekspresu.
Migający alarm - drzwiczki serwisowe są otwarte lub zaparzacz jest nieprawidłowo zamontowany.
Świecący alarm - ekspres jest zanieczyszczony. Wyczyść wnętrze przy użyciu pędzelka lub specjalnej ssawki do odkurzacza.
Świecące kontrolki wyboru kawy - ekspres został uruchomiony przy otwartym zaworze pary.
Jura kody błędów
błąd 1, błąd 2 - termoblok nie osiąga temperatury odpowiedniej do zaparzenia kawy. Być może uszkodzony został czujnik temperatury, który monitoruje pracę termobloku. Sprawdź czujnik temperatury i styki pod kątem korozji. Jeżeli przyczyną usterki jest czujnik temperatury, wymień go na nowy. Inna, możliwa przyczyna pojawiania się błędu 1 lub 2 w ekspresie Jura to uszkodzenie termobloku. Kamień, który osadza się na termobloku, może doprowadzić do jego zatkania, w efekcie czego termoblok nie będzie osiągał wymaganej temperatury. Może to oznaczać wymianę tego elementu na nowy. Jeśli jednak termoblok działa poprawnie i osiąga potrzebną temperaturę, a mimo to pojawia się kod błędu 1 lub 2 może to oznaczać uszkodzenie płyty (modułu), co jest kosztowną usterką.
błąd 3 - problem z osiągnięciem temperatury niezbędnej do wytworzenia pary. W pierwszej kolejności sprawdź czujnik temperatury generatora pary. Jeśli zauważysz uszkodzenia, czujnik należy wymienić na nowy. Usterce mógł ulec sam termoblok parowy, na przykład w efekcie osadzającego się kamienia. Konieczna będzie wymiana na nowy. Jeżeli jednak zarówno czujnik temperatury, jak i termoblok parowy są ok, a błąd 3 nadal się pojawia, może to świadczyć o tym, że mamy do czynienia z usterką modułu elektroniki (płyty).
błąd 4 - układ wytwarzania pary przekroczył maksymalną temperaturę. Winny może być czujnik temperatury generatora pary lub przepalony bezpiecznik który powinien zabezpieczać przed przegrzaniem. Sprawdź bezpiecznik i czy nie nastąpiło uszkodzenie kabla czujnika termicznego lub czy jego styki nie są skorodowane. Jeśli elementy któryś element jest uszkodzony, należy go wymienić. Jeśli jednak są OK, za pojawienie się błędu 4 może odpowiadać termoblok pary. Jego uszkodzenie jest często efektem nagromadzonego osadu z kamienia. Niezbędna będzie wymiana na nowy. Błąd 4 w ekspresie Jura może również pojawić się w przypadku uszkodzenia modułu elektroniki, co wiąże się koniecznością wymiany płyty.
błąd 5 - termoblok nie nagrzewa się prawidłowo. Najczęstszą przyczyną tej usterki jest korozja lub osad znajdujący się na termobloku (będzie wymagał wymiany) lub uszkodzenie czujnika / bezpiecznika. Jeśli masz pewność, że termoblok, czujnik oraz bezpiecznik działają prawidłowo, a błąd 5 nie znika, najprawdopodobniej uszkodzeniu uległa płyta (moduł sterujący).
błąd 6 - uszkodzenie zaworu ceramicznego. Usterka ta najczęściej pojawia się w mocno eksploatowanych ekspresach do kawy lub rzadko okamienianych urządzeniach. Rozwiązaniem problemu z kodem błędu 6 będzie jest wymiana zaworu na nowy.
błąd 7 - uszkodzenie zaworu ceramicznego, który nie może uzyskać prawidłowej pozycji lub awaria enkondera. W obu przypadkach należy wymienić te elementy na nowe.
błąd 8, błąd 17 – sygnalizuje nieprawidłową pracę zespołu zaparzacza. Najprawdopodobniej blok zaparzacza ma problem z właściwym pozycjonowaniem. Przyczyną może być zabrudzenia zaparzacza, uszkodzone uszczelki tłoka lub uszkodzenie napędu zespołu zaparzacza.
błąd 22 – ekspres nie rozpoznaje filtra wody Claris. Albo zamontowany został nieoryginalny filtr, albo wkład filtra jest uszkodzony. Inną przyczyna pojawienia się tego błędu może być czujnik RFID, który odpowiada za rozpoznanie filtra Claris. Mógł on zostać uszkodzony poprzez przypadkowe zalanie wodą.
Komunikat Fill system – pojawienie się tej informacji oznacza problem z obiegiem wody w ekspresie. Przyczyną może być nieszczelność systemu cyrkulacji wody, powstałej na skutek uszkodzenia wężyków lub o-ringu przez zakamienioną pompę wody lub uszkodzony przepływomierz.
Krups kody błędów
Błąd 1 - ustawienie dozownika. Nie został „wykryty” karb na osi przełączającej przez wyłącznik. Sprzawdż, czy przełącznik działa prawidłowo, sprawdź docisk przełącznika.
Błąd 2 - przekroczono czas dozowania kawy. Należy sprawdzić młynek kawy.
Błąd 3 - dystrybutor jest w pozycji START, ale siłownik zamiast w górnym położeni jest w dolnym
Położeniu. Prawdopodobnie uszkodzeniu uległ switch siłownika.
Błąd 4 – za mała ilość wody podczas pierwszych sekund pracy pompy. Być może pompa nie została zalana, lub siłownik utknął w górnej pozycji
Błąd 5 - brak przepływu wody podczas pracy pompy. Sprawdź wężyki i przepływomierz (być może jest uszkodzony)
Błąd 6 – siłownik nie został napełniony podczas prasowania kawy i doszło do wycieku. Sprawdź, czy nie zostały zamienione węże pomiędzy przepływomierzem a dozownikiem.
Błąd 7 – zablokowanie tłoka do prasowania kawy. Być może pompa nie ma wody, pojemnik na fusy jest źle osadzony, bądź zablokowany jest wyrzutnik kawy.
Błąd 8 – blokada obwodu parzenia kawy ze względu na utrudniony przepływ wody lub jego brak. Występuje gdy podczas procesu parzenia kawy wyjęty został pojemnik na wodę. Może też być spowodowany zatkanym sitkiem lub uszczelka cremy.
Błąd 9 – zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura. Przyczyną może być uszkodzony, bądź słabo przymocowany czujnik NTC.
Nivona kody błędów
błąd 5 - problem z czujnikiem pomiaru temperatury (czujnik NTC). Być może już przed wystąpieniem błędu przygotowana kawa nie miała odpowiedniej temperatury i miała nieprzyjemny metaliczny posmak. Sprawdź bezpiecznik (czy nie jest przepalony) i czujnik NTC.
błąd 8 - problem z zaparzaczem, najprawdopodobniej spowodowany brakiem systematycznego czyszczenia, na skutek czego resztki po kawie dostają się do zaparzacza i mogą spowodować jego zablokowanie. Wyjmij i wyczyść zaparzacz. Jeśli to nie pomoże, najprawdopodobniej doszło do zatarcia napędu. Konieczne będzie oddanie ekspresu do serwisu.
błąd 9 - uszkodzenie multizaworu ceramicznego. Potrzebna będzie jego wymiana na nowy. To bardzo kosztowna operacja.
Komunikat: opróżnij tacki – pojawia się oczywiście gdy tacka ociekowa i pojemnik na fusy są pełne. Jeśli są puste a mimo to komunikat się wyświetla, należy wyciągnąć tackę ociekową z ekspresu i zajrzeć na jej tył. Z tyłu ma ona dwa metalowe styki odpowiedzialne za wysyłany komunikat. Powinny być suche i czyste. Oczyść je i bliźniacze styki znajdujące się w obudowie ekspresu.
Komunikat: brak tacki – jeśli pojawia się gdy tacka jest na swoim miejscu należy przyjrzeć się stykom. Tackę ociekową należy wyjąć z ekspresu. Na jej końcu znajdziemy metalowe styki, które należy osuszyć. To samo robimy z drugą parą styków, które znajdziemy na obudowie ekspresu.
Komunikat: dosyp kawę - zapas ziaren się skończył i należy uzupełnić pojemnik. Jeśli kawa jest a komunikat nadal się wyświetla, najprawdopodobniej czujniki monitorujący ilość kawy w zasobniku uległ awarii. Konieczna jest wymiana czujnika kawy na nowy.
Saeco kody błędów
błąd E01 : młynek do kawy nie działa prawidłowo ze względu na zatkanie lejka kawy zmieloną kawą. Należy udrożnić lejek kawy i dodatkowo wyczyść go odkurzaczem.
błąd 03: blok zaparzający jest zabrudzony w takim stopniu, że uniemożliwia to jego prawidłowe funkcjonowanie. Wyjmij i przepłucz dokładnie blok zaparzający letnią wodą, nasmaruj jednostkę zaparzającą. Pozostaw blok zaparzający do wyschnięcia, a następnie włóż go z powrotem.
błąd 04: blok zaparzający nie znajduje się na miejscu lub nie jest prawidłowo usytuowany. Otwórz klapkę serwisową urządzenia i wepchnij blok zaparzający na miejsce – usłyszysz charakterystyczne kliknięcie.
błąd 05: W obiegu wody znajduje się powietrze. Upewnij się, że zbiornik na wodę jest pełny, włącz ekspres i wybierz opcję dozowania gorącej wody. Nalej 2–3 filiżanki gorącej wody.
błąd 14: Urządzenie przegrzało się. Pojawienie się kodu błędu 14 oznacza, że ekspre jest przegrzany. Wyłącz urządzenie i odczekaj 30 minut, aż ostygnie.
błąd 11 lub 19: urządzenie musi dostosować się do temperatury pokojowej. Taka sytuacja najczęściej ma miejsce w okresie zimowym, a ekspres np. był przewożony w bagażniku. Wyłącz urządzenie na 30 minut, a następnie włącz je ponownie.
Photo by Skylar Michael on Unsplash
Polecamy
Na jakiej zasadzie działa przenośny klimatyzator? Jakie ma zalety i wady?
Twój ekspres nie spienia mleka? Poznaj najczęstrze przyczyny i rozwiązania tego problemu.
Łap gorące okazje. Trwa letnia edycja Black Friday w MediaMarkt
Co przyciąga psa do telewizora? Techniczne aspekty psiego widzenia. Czy psy są świadome, co oglądają?
Najchętniej kupowane i najlepiej oceniane pralki z górnym załadunkiem w czerwcu 2024.
Wstawaj, masz bojowe zadanie. Kup prezent na Dzień Ojca i zyskaj rabat do nawet 75%
Lista krótkich kodów u popularnych operatorów komórkowych - niezbędnik użytkownika telefonu
Nie możesz przegapić tej okazji. Kup z rabatem wymarzonego laptopa w sklepie x-kom.